Pe zi ce trece devenim tot mai familiari cu termeni precum digitalizare sau smart factory. A devenit esențial să înțelegem că nu trebuie să muncim până la epuizare pentru a fi mai productivi sau pentru a ne îndeplini targetele. Trebuie doar să muncim mai inteligent. Pentru a munci mai inteligent trebuie să ne folosim de anumite resurse, iar în cazul acesta vorbim despre cele digitale.  Digitalizarea industriei din România a avut parte de un salt rapid, unul mult mai accelerat și mai ferm față de preconizările din anii precedenți.

Care sunt provocările și obstacolele ce stau în calea digitalizării?

1. Rezistența naturală a oamenilor la schimbare

Studiile demonstrează că 62% dintre angajați nu se simt confortabil cu părăsirea zonei de confort. Prin natura noastră, nouă oamenilor ne plac rutinele, ne fac să ne simțim confortabil. Este și motivul pentru care specialiștii numesc această stare zonă de confort. Oamenilor le plac rutinele și schimbările îi pot face să se simtă inconfortabil. Lucrurile pot începe să pară dificile atunci când rutina ne este schimbată și incertitudinea intră în viața noastră. Experimentarea unei transformări digitale este simbolul disconfortului, așadar angajații se pot simți amenințați. Cu toate acestea, este important de menționat că, uneori, schimbarea este o cerință pentru a ține pasul cu vremurile actuale, deoarece a nu face o schimbare este mult mai riscant. Este posibil să nu puteți șterge complet îndoiala și incertitudinea din mintea angajaților, dar cu siguranță o puteți atenua. A fi consecvent și transparent este cheia. Mențineți angajații informați și implicați pe parcursul întregului proces. Aceștia trebuie să se simtă integrați în noul peisaj digital. Ajutându-i pe angajați să înțeleagă miza jocului și modul în care își pot desfășura munca cu mai puține bătăi de cap, îi veți încuraja să renunțe la o parte din prejudecăți și să se alinieze unui țel comun.

2. Lipsa cunoștințelor digitale

 „Angajații mei nu știu să folosească aparatura digitală. Este inutil să investesc în tehnologie”

Ei bine, acest răspuns îl întâlnim din ce în ce mai des și, de multe ori, reprezintă doar o piedică imaginară în calea digitalizării. Viitorul este digital și va trebui să îi integrăm pe toți în acesta. De aceea, managerii trebuie să construiască o strategie pentru a-și învăța angajații să folosească tehnologia. Potrivit Dell, 85% din locurile de muncă care vor exista în 2030 nici măcar nu au fost încă inventate, singura certitudine este că acestea vor include aptitudini digitale. La polul opus, în anul 2019, 43% dintre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau competențe digitale reduse, clasând România pe primul loc în Uniunea Europeană la acest capitol, potrivit datelor Eurostat. În același timp, competențele digitale superioare sunt la un nivel de 10% în rândul persoanelor cu vârste între 16 și 74 de ani. Într-un mediu globalizat, unde există concurență, devine esențial să dezvoltăm abilități concurențiale, pe care le putem obține prin adaptarea la modul de lucru actual.

transformarea digitală

3. Bugetul companiei

Ar fi perfect să avem un buget nelimitat pe care să îl utilizăm pentru o transformare digitală totală și rapidă. Acesta este un scenariu ideal și este puțin probabil să aibă de a face cu realitatea din orice companie. De cele mai multe ori, trebuie să ne analizăm prioritățile și să luăm decizii înțelepte pentru a investi corect. De aceea, este necesar să construim o strategie bugetară coerentă prin care să investim în tehnologii care sprijină saltul către digitalizare. Cu o mentalitate bazată pe îmbunătățire continuă și inovație, toate avantajele transformării digitale ne sunt la îndemână. Asigurați-vă că abordați provocările pe măsură ce vin și faceți tot posibilul pentru a vă pregăti în avans.

4. Birocrația

Oricât de ciudat ar părea, în unele situații, structura birocratică a unor companii poate îngreuna munca. Birocrația, instrumentele învechite, comunicarea slabă și informațiile greu de găsit pot duce la frustrarea angajaților și la o productivitate slabă. Cu alte cuvinte, achiziționarea ultimelor tehnologii pentru a digitaliza modul în care angajații își desfășoară activitatea, pentru a îmbunătăți oferta în piață, pentru a susține colaborarea și luarea rapidă a deciziilor vor fi inutile dacă structura companiei este concepută pentru centralizare, cauzează blocaje peste tot și, în sfârșit, încetinește totul.

O experiență pozitivă a angajaților necesită îndepărtarea fricțiunii din munca de zi cu zi, iar tehnologia digitală are un rol important de jucat. Angajații doresc să poată lucra mai repede cu oamenii, să acceseze informații exacte mai rapid și să își facă treaba mai eficient.

digitalizare

Cât de profund va fi impactul asupra modului tradițional de desfășurare a activității într-o fabrică?

Un motiv pentru care jucătorii din industrie investesc resurse atât de semnificative în Industria 4.0 se datorează faptului că pârghiile tradiționale de productivitate au fost epuizate pe scară largă. Totuși, transformarea digitală este un factor perturbator al lanțului valoric tradițional și le cere companiilor să își regândească modul în care își desfășoară activitatea. În majoritatea cazurilor, managerii trebuie să conducă transformarea digitală pentru a pune bazele unui mediu digital sănătos și trainic. Trei piloni vor fi critici pentru această transformare:

  1. Companiile trebuie să construiască capabilități digitale. Angajații sunt primii care trebuie introduși acestor noi concepte. Trecerea trebuie să fie una treptată pentru a nu porni la drum plini de neîncredere într-un proces pe care nu îl stăpânim. Pregătirea și trainingul devin esențiale în acest caz și trebuie susținute la toate nivelurile.
  2. Infrastructura necesară reprezintă baza unei transformări digitale corecte. Acest lucru presupune adaptarea la noile tehnologii pentru a obține maximum de eficiență și productivitate. Urmărirea de KPI pe un ecran digital, urmărirea unor tutoriale de tip How to do it sau accesul la rezultate individuale sau colective îi menține pe angajați informați, îi motivează să performeze și promovează concurența sănătoasă între aceștia. Toate acestea conduc către un timp mai scurt de lansare pe piață a unui produs sau de onorare a unor comenzi.
  3. Companiile trebuie să permită și să susțină colaborarea în ecosistem. Informația corectă ajunsă în timp util către persoanele țintă poate aduce numeroase beneficii unei companii: poate întări și chiar spori colaborarea între departamente, poate uni echipele către un țel și o vizune comună. Viziunea unitară și colaborarea sunt elemente cheie ale muncii eficiente.

Ce oportunități și beneficii ne aduce transformarea digitală?

Pentru a valorifica la maximum aceste oportunități, companiile trebuie să se angajeze într-o călătorie de lungă durată în ceea ce privește transformarea digitală. Este necesar un efort continuu pe termen lung pentru a naviga cu succes către schimbarea mediului industrial.

Cert este că întreaga industrie se află în pragul unei revoluții. Utilizarea tehnologiilor digitale a dus la revizuirea întregului sistem de producție și chiar la modul în care sunt concepute produsele.

  • Transformarea digitală sporește productivitatea, eficientizează procesele din producție și facilitează schimbul de informații

Schimbul de informații pe cale digitală este unul rapid și eficient. Practic, schimbul mai ușor de cunoștințe (în special în cadrul unei companii) este un canal important prin care digitalizarea crește productivitatea. Este mult mai ușor să ne focusăm într-o direcție comună și să prioritizăm anumite procese dacă avem cu toții acces la informații în timp real.

  • Încurajează inovația

O fabrică cu un design digital este un loc de muncă mult mai flexibil. În locul abordării tradiționale, liniare, digitalizarea face posibilă planificarea și dezvoltarea în tandem. În acest fel, potențialele puncte slabe pot fi identificate și remediate pe măsură ce se lucrează la un produs.

  • Atrageți și rețineți următoarea generație de angajați

Potrivit studiilor, 68,5% dintre angajați se consideră a fi „neimplicați”  la locul de muncă. Întrucât companiile din toate industriile sunt dornice să găsească și să rețină angajați talentați, în special în domenii în continuă dezvoltare, cum ar fi cel digital, acești angajați au așteptări ca un loc de muncă digital să le ofere agilitate și flexibilitate. Investind în noi tehnologii digitale, există șanse mai mari de a atrage și reține angajați specializați care își doresc să utilizeze tehnologia pentru a-și spori eficiența și productivitatea.

  • Profitabilitate crescută

Ce se întâmplă atunci când lucrați mai eficient, luați decizii mai bune, sporiți agilitatea și îmbunătățiți percepția clienților față de afacerea dvs.? Puneți bazele unei afaceri mai profitabile și a unei imagini de succes în rândul mediului de business. Atunci când ne dezvoltăm corect și avem lucrurile sub control putem susține cu tărie că am atins maturitatea digitală.

Transformările sunt întotdeauna însoțite de reticență și întrebarea „schimbarea ne va aduce într-adevăr plus-valoare?” este una perfect normală. Este important să ne stabilim prioritățile și să concepem strategii în acest sens pentru a beneficia de toate avantajele și oportunitățile pe care transformarea digitală ni le poate furniza în termeni de eficiență, productivitate și competitivitate.

Prisma Matrix, software de digitalizare a comunicării cu angajații, te sprijină în saltul către transformarea digitală din compania ta.